Kulturprojekt.dk

cases ydelser kurser & rådgivning om os kontakt

CRASH

CRASH er en poetisk musikdramatisk forestilling med fuldt partitur, der udspiller et tragisk og livsintensiverende slowmotion biluheld: 1 sekund strakt over 85 minutter. Et par – kvinde og mand – synger og performer sig igennem de dramatiske følelser op til det fatale øjeblik.

Sew Flunk Fury Wit videreudvikler med denne forestilling mange års eksperimenterende arbejder med særligt raffinerede dukketyper, animation og musik, ligesom i forestillingerne FEINSCHMECKER og STØV.

Forestillingen består af nyskrevet komposition for indspillet og live musik udført af en duo: 1 dronerock guitarist og 1 klassisk cellist. Hertil er nyskrevet sangcyklus, der bliver sunget af de to performere. På scenen er der placeret et centralt scenografisk objekt på en drejescene: en nyudviklet transformerbar luksusbil. I løbet af forestillingen gennemgår bilen en forvanskning fra blændende magtobjekt til ødelagt restprodukt.

Forestillingen instrueres af Jesper Pedersen. Pedersen iscenesætter forestillingen i samarbejde med en Palle Steen Christensen.

Komponist Peter Kohlmetz Møller og lyriker og musiker Neill C. Furio viderefører i CRASH det samarbejde, der blev indledt med STØV. Denne gang tilrettelægger og indspiller Kohlmetz og Furio musikken i endnu højere grad som en kollektiv proces, tæt forbundet med tekstudviklingen og de dramatiske aktioner på scenen. Øjeblikkets 85 minutter rummer musikalsk brutalitet, forenet med skønhed og sparsom instrumentering, der understreger følsomheden, når tiden går i stå, inden de elskende bliver revet væk fra hinanden og ud af tid og sted.

Komponisten bruger primært elektroniske instrumenter i sit arbejde med den pre-indspillede del. Trioen af livemusikere spiller præcist og kontant og optræder i en stramt komponeret koreografi. Sangene (skrevet af Neill) fremføres på engelsk af operasangerinde Regina Unnur Olafsdottir  og  Svend E. Kristensen, også kendt som dukkefører.

CRASH havde premiere på Betty Nansen Teatret d. 3. marts 2018, efterfulgt at flere forestillinger både i Danmark og udlandet.

Forestillingen modtog støtte fra Statens Kunstfond (Musikdramatik samt Komponistmidler), KODA Dramatik, A.P. Møller Fonden, Oticon Fonden, Knud Højgaards Fond og Odense Kommune, .