Hvad en god historie kan gøre for dit projekt

Gode historier sælger varer, skriver Anja Klemp Vilgaard, ekspert i strategisk storytelling og ejer af kommunikationsbureauet Get Ajour. Jeg har lyttet til en podcast, hvor Anja fortæller om, hvordan man kan kapitalisere på den gode historie, og selv om hun nok henvender sig til de store virksomheder primært, er der nyttigt tankegods til alle, der laver markedsføring.

Storytelling er gode historier; historier, der sælger varer. En god historie kan sælge flere varer, skabe succes for din virksomhed/forening. Dine budskaber bliver bedre og hurtigere forstået; man skiller sig ud. Dine medarbejder eller makkere vil blive bedre til at fortælle om din virksomhed og dens værdier. Dine kunder eller dem du samarbejder med, vil få en merværdi, de kan identificere sig med.

storytellerMetoden ved storytelling er simpel – det er en måde at lære af hinandens historier og erfaringer på. Med historiefortælling kan man nå tilhørerne med de samme følelser og sanser, som man selv aktiverer ved at fortælle en historie. Historier med sanser og erfaringer, og ikke blot fakta og bullets, gør at det lyser op flere steder i hjernen. Dette understøttes af hjerneforskere. Modtageren bliver i stand til at identificere sig med og forstå det fortalte, hvilket følgelig gør det nemmere at huske. I stedet for at fortælle hvem, hvad, hvor meget, etc., skal du fortælle hvorfor du gør det. Det handler om at knytte værdifølelser til det produkt, du sælger, siger Anja. Man skal turde give noget af sig selv, så de andre kan se, hvad man står for. Hun referer til Legos direktør som eksemplarisk i kunsten at give af sig selv. Eller Dyne-Larsen. Eller Zentropa’s Peter Aalbæk.

Hvordan skiller man fårene fra bukkene, og hvad når man er helt ny? Det drejer sig om en kernefortælling. Hvis man er ny, er kernefortællingen faktisk som regel ganske nem. Problemet kan opstå, når virksomheden/foreningen bliver større og der kommer flere folk til – ”hvorfor” kan forsvinde lidt i alle de andre fortællinger, der opstår. Men ja, det starter med at finde sin kernefortælling; at gøre den til sit brand; at fortælle den via nye kanaler; at få ens nye medarbejdere/samarbejdspartnere som ambassadører på baggrund af den kernefortælling. En kernefortælling er ikke en historie, det er en værdi, gerne en tidløs værdi, der repræsenterer det, du står for. Det er en metode – det gælder om ikke at smide barnet ud med badevandet, når man ændrer sig.

Kan storytelling bruges forkert? Storytelling kan ikke fikse noget; er ikke varm luft eller PR. Storytelling er pakket ind i underholdningsværdi, men du skal have noget på hjerte, ellers er det ligegyldigt. Og timing er essentiel.

Jo mere personligt, jo flere vigtige erfaringer, vi deler, og jo mere vi sætter på spil; desto mindre klichefyldt.

Find guldkorn fra den professionelle historiefortæller på Anja Klemp Vilgaards hjemmeside her.

Til sidste nogle af Anjas anbefalinger til videre læsning:
The Storytelling Animal: How stories make us human af Jonathan Gottschall
Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die af Dan og Chip Heath
Bloggen The Invisible Ink. af filminstruktør Brian McDonald.

Posted

  • On oktober 25, 2016